środa, 24 lutego 2016

„Wypowiedz jej imię” James Dawson


Trójka nastoletnich przyjaciół w noc Halloween przyzywa ducha legendarnej Krwawej Mary. To, co miało być zabawą, zmienia się w koszmar i dramatyczną walkę o przetrwanie. Bobby, jej przyjaciółka Naya i przystojny Caine muszą się zmierzyć z nawiedzającą ich w snach upiorną siłą mieszkającą po drugiej stronie lustra. Nastolatkowie odkrywają tajemnicę z połowy XX wieku. Odnajdują jedyną ofiarę, która umknęła Krwawej Mary i od lat przebywa w szpitalu psychiatrycznym. Czego upiór pragnie naprawdę - ukojenia czy zemsty?
(Opis z książki)

„Bobbie przyszło do głowy, że może tak właśnie powinno się mierzyć faktyczną długość czyjegoś życia – do momentu śmierci ostatniej pamiętającej cię osoby; dopóki ludzie nie przestaną składać kwiatów na twoim grobie.”


Bobby i Naya, to dwie nastolatki, które uczęszczają do prywatnej szkoły dla dziewcząt. Mimo tego, że są dobrymi uczennicami i nigdy nie naginają zasad, to w noc Halloween'ową wymykają się ze swoich pokoi i idą na cmentarz. Towarzyszy im grupka dziewczyn ze szkoły i kilku chłopaków z sąsiedztwa. Wmykają się po to (raczej każdy zdążył się tego domyśleć :P), aby opowiadać sobie straszne historie.
Kiedy jedna z uczestniczek wyprawy wypowiada słowo „wyzwanie”, wszyscy są zaintrygowani co im chce przez to powiedzieć. Chodzi o włamanie do szkoły razem z kolegami (którzy nie mają tam wstępu) i wypowiedzenie przed łazienkowym lustrem 5 razy „Krwawa Mery”. Bobby nie jest wcale chętna podjęcia się tego zadania, ale ostatecznie przekonuje ją to, że zadania tego podjął się Cain- chłopak, który podoba się Bobby.
No i co? Mówią te słowa i koniec? Kończy się na śmiechu i kpinach?
Nie. Na drugi dzień cała trójka- Bobby, Naya i Cain dostają wiadomość, że zostało im 5 dni. Oczywiście traktują, to jak żart. Lecz kiedy mijają kolejne dni, oni coraz bardziej przekonują się, że te słowa, to wcale nie żart.


Autor bardzo dobrze wykreował bohaterów, akcję oraz wydarzenia. Jak na horror, mamy tu oczywiście motyw cmentarza, który nie jest odwiedzany. No i szpital psychiatryczny- to już klasyka. W tym szpitalu, nie toczy się główna akcja, ale Bobby i Cain, jadą tam, aby zasięgnąć rady u dziewczyny, która była ofiarą Mary.
Nie zapominajmy, że książka ta, to młodzieżówka, więc mamy oczywiście też wątek miłosny.

Klimat książki jest dość intrygujący. Razem z Bobby przechadzamy się korytarzami szkoły. Poznajemy historię Mary.
Książka, ta spodobała mi się. Nie jest, to na pewno książka, którą zapamiętam na całe życie, ale jest warta przeczytania.
Mam jednak mały zarzut. W sumie to nie mały. Otóż książka została beznadziejnie przetłumaczona. W niektórych momentach nawet, chciało mi się płakać z tego powodu. Zdania nad którymi się załamałam zostały, tak nielogicznie i bezsensu przetłumaczone.
Można oczywiście powiedzieć, że ta książka jest przewidywalna i bla bla bla, ale ja nie wymagałam od tej książki nic wielkiego. Wiedziałam, że nie będzie, to żadne dzieło, które zapadnie mi w pamięć. Jest, to po prostu lekki horror, po który tak jak szybko sięgasz, tak i szybko kończysz czytać.
Okładka książki jak najbardziej przyciąga czytelnika. Jest idealnie zgodna z książką i oddaje jej charakter.



- tytuł polskiego wydania: Wypowiedz jej imię
- tytuł oryginału: Say Her Name
- autor: James Dawson
- wydawnictwo: YA!
- data wydania: 3.06.2015
- numer ISBN: 9788328020740
- liczba stron: 270
- cena z okładki: 29,99 zł
- moja ocena: 6,5/10
(Mimo, że nie mam uwag, to książka nie jest tak cudowna, by zasłużyć na wyższą ocenę)

- Recenzję napisała: Julka :)

24 komentarze

  1. Szkoda że jest to raczej przeciętna historia, ale i tak chętnie przeczytam. Nigdy nie czytałam książek o podobnej tematyce. I może własnie po tej książce spodoba mi się powieści, w których pojawią się dreszcze emocji.
    Pozdrawiam cieplutko
    http://wiktoriaczytarazemzwami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również wcześniej nie czytałam książek tego typu. To moje pierwsze spotkanie z takim typem książek. Również pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Zapowiada się ciekawa lektura i mimo że nie lubię tego typu książek, z wielką chęcią zagłębie się w tę pozycje
    zaczytana_bella

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem twojej opinii na temat tej książki :).

      Usuń
  3. Wiele dobrego czytałam o tej książce, dlatego jestem zdziwiona, że według Ciebie była przeciętna ;)
    Ale sama nigdy w życiu bym jej nie przeczytała. Sama nie wiem, czemu XD


    Pozdrawiam :*
    ksiazki-mitchelii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również wiele słyszałam o tej książce, ale według mnie nie jest aż tak dobra jak to mówią inni. Również pozdrawiam :)

      Usuń
  4. To już któraś recenzja z rzędu, którą czytam. Jestem zainteresowana tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pomysł na fabułę bardzo mnie zaintrygował i mam ochotę po nią sięgnąć :)
    Pozdrawiam ;)
    bookowe-love.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Fabuła tej książki jest bardzo intrygująca. Również pozdrawiam :))

      Usuń
  6. Książkę już czytałam i mi się bardzo podobała.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mimo, że jest to raczej lekka książka, która nie zapadnie na długo w pamięć, to i tak dam jej szansę. Mam nadzieję, że niezbyt dobre tłumaczenie nie będzie aż tak przeszkadzać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że ci się spodoba. Mnie tłumaczenie tej książki totalnie rozbroiło.

      Usuń
  8. Po recenzji wnioskuję, że książka oparta na stereotypach i przetartych szlakach.. dużo już tego czytałam, dlatego teraz zazwyczaj wybieram coś, co (mam nadzieję) mnie pozytywnie zaskoczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja spotykam się z tego typu książkami nie często, a mimo to i tak ta książka mnie nie zaskoczyła.

      Usuń
  9. Szkoda, że tak bardzo się wszystkiego boję! Staram się unikać książek, po których czytaniu nie mogę spać... ale w ciągu dwóch dni już któryś raz trafiam na recenzję tej książki!

    PS Strasznie słabo jeśli chodzi o tłumaczenie ;/

    Pozdrowienia z Po drugiej stronie książki od Książniczki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie nigdy nie ciągnęło do książek tego typu. Nie żeby ich unikała, co to, to nie. Po prostu nigdy jakoś nie wyróżniały się one spośród innych gatunków.
      A tłumaczenie tej książki jest chyba największym minusem książki... :/

      Usuń
  10. Lubię takie klimaty, więc będę się za tą książką rozglądać :) Mam nadzieję, że w nocy będę mogła zasnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytałam tą książkę głównie w nocy i mogłam spokojnie zasnąć :D. Jak dla mnie ta pozycja nie była tak straszna, ale to zależy od osoby :P.

      Usuń
  11. Od jakiegoś czasu mam tę książkę na oku. Muszę się w końcu z nią zapoznać, bo zapowiada się intrygująco. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja po przeczytaniu tylu recenzji musiałam sięgnąć po tą książkę :D.

      Usuń
  12. Strasznie ciekami mnie ta opowieść na motywach legendy Krwawej Mary, ale boję się, że ta książka będzie za bardzo "młodzieżowa" jak na moje wymagania. Zobaczymy, może dam jej szansę jako e-book ;)
    Buziaki, Lunatyczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To typowa młodzieżówka, więc nie warto mieć wielkich oczekiwań. Ale z treścią warto się zapoznać, by mieć porównanie do innych "przygód" (?) z tym motywem :).

      Usuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Devon.